W pierwszym półroczu roku szkolnego 2024/2025 w Zespole Szkół Specjalnych kontynuowano realizację Programu Laboratoria Przyszłości. Inicjatywa ta ma na celu wsparcie placówek edukacyjnych poprzez dostarczenie nowoczesnych narzędzi dydaktycznych. W ramach realizacji programu nasza szkoła wykorzystuje w procesie dydaktycznym aparat fotograficzny, drukarkę 3D oraz zestawy klocków LEGO.
Wykorzystanie aparatu fotograficznego Aparat fotograficzny odegrał kluczową rolę 
w dokumentowaniu działań realizowanych w ramach programu. Wykorzystywany był do:
- rejestrowania postępów uczniów w projektach technicznych i artystycznych,
 - tworzenia fotorelacji z zajęć i wydarzeń szkolnych,(zdjęcia w zakładce Aktualności 
na stronie internetowej zespołu) - nauki podstaw fotografii, kadrowania i obróbki zdjęć w ramach lekcji informatyki, zajęć 
z doradztwa zawodowego i koła informatycznego. 
Wykorzystanie drukarki 3D Drukarka 3D stała się niezwykle przydatnym narzędziem w nauce oraz rozwijaniu umiejętności technicznych uczniów. Wykorzystano ją do:
- projektowania i drukowania modeli edukacyjnych (np. brył geometrycznych, breloczków, podstawek ),
 - realizacji projektów kreatywnych w ramach zajęć technicznych i plastycznych.
 
Wykorzystanie klocków LEGO Zestawy klocków LEGO stanowiły doskonałe narzędzie dydaktyczne, wspierające rozwój kreatywności i umiejętności logicznego myślenia uczniów. Dzięki nim:
- uczniowie tworzyli modele konstrukcyjne ilustrujące zagadnienia z zakresu przyrody, fizyki 
i matematyki, - rozwijano umiejętności pracy zespołowej poprzez wspólne budowanie i rozwiązywanie problemów.
 
Realizacja programu „Laboratoria Przyszłości” znacząco wzbogaciła ofertę edukacyjną szkoły i przyczyniła się do rozwijania kompetencji technologicznych uczniów. Uczniowie zyskali możliwość praktycznego zastosowania nowoczesnych narzędzi, co zwiększyło ich zaangażowanie i motywację do nauki. W przyszłości planujemy dalszą integrację tych technologii w proces nauczania, aby jeszcze skuteczniej przygotować uczniów do wyzwań współczesnego świata.
Koordynator: Justyna Pasternak